Peter en Wereldverkenning

Peter en Wereldverkenning

Mijn zoon zit in groep 6 van de basisschool en zodoende krijg ik de verschillende wereldverkenningthema’s mee die ze behandelen en de opdrachten die ze daarbij doen. Meestal is het echter zo dat wanneer ik hem vraag: ‘Hoe was het op school?’ dan zegt hij ‘goed!’ En als ik vraag: ‘Wat heb je gedaan?’ dan zegt hij ‘dingen!’
Tsja, hoe graag je als ouder ook wilt dat je kind ontzettend speciaal is, helaas moet ik in dit geval concluderen dat mijn zoon een kind is als vele anderen!
Toch zijn er óók momenten dat hij wel van alles uit zichzelf vertelt. Daar ben ik op gaan letten en ik leerde dat dit zo is wanneer hij activiteiten heeft gedaan waarin creativiteit en beleving een grote rol spelen.

Ook in het geval van beleving is mijn zoon een kind als vele anderen. Bij de meeste kinderen zorgt beleving er namelijk voor dat het meer geraakt wordt dan bij (alledaagse) activiteiten waarin deze beleving geen rol speelt. De meeste kinderen gaan dan uit zichzelf vertellen over dat wat hen geraakt heeft, zonder dat de vader of moeder er naar hoeft te vragen. Dit delen van wat je beleeft hebt, bevordert dat de informatie actiever wordt opgeslagen en langer zal worden onthouden.

Beleven = Leren

Door bovenstaande bevindingen zijn mijn eerste ideeën ontstaan voor Beleef het op School. En als ik kijk naar wat ik tot nu toe van leerkrachten en ouders teruggekregen heb, dan kan ik niet anders dan concluderen dat beleving inderdaad zorgt voor enthousiaste en opgewonden verhalen van de kinderen.

Dus wil je leerlingen uit groep 6, 7, of 8 aan iemands lippen zien hangen? Bel mij!